Αναγνώστες

Κυριακή, 1 Απριλίου 2012

ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΚΑΙ ΜΟΝΤΕΡΝΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ. ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ Α΄ΛΥΚΕΙΟΥ



ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΗΝ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Α΄ΛΥΚΕΙΟΥ
ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΚΑΘΗΓΗΓΗΣ: ΜΥΛΩΝΑΣ ΠΕΤΡΟΣ ΠΕ02 (ΓΕ.Λ  ΔΟΛΙΑΝΩΝ)

Ενότητα: «παράδοση και μοντερνισμός στην ποίηση»
Εξεταζόμενα ποιήματα: «Επί ασπαλάθων» Γιώργου Σεφέρη
                                 «Λήθη» Λορέντζου Μαβίλη 

                                
         


"Επί Ασπαλάθων..." Γ. Σεφέρης

Ήταν ωραίο το Σούνιο τη μέρα εκείνη του Ευαγγελισμού."
πάλι με την άνοιξη.
Λιγοστά πράσινα φύλλα γύρω στις σκουριασμένες πέτρες
το κόκκινο χώμα και οι ασπάλαθοι
δείχνοντας έτοιμα τα μεγάλα τους βελόνια
και τους κίτρινους ανθούς.
Απόμερα οι αρχαίες κολόνες, χορδές μιας άρπας που αντηχούν ακόμη...
Γαλήνη
-Τι μπορεί να μου θύμισε τον Αρδιαίο εκείνον;
Μια λέξη στον Πλάτωνα θαρρώ, χαμένη στου μυαλού τ' αυλάκια.
τ΄  όνομα του κίτρινου θάμνου δεν άλλαξε από κείνους τους καιρούς.
Το βράδυ βρήκα την περικοπή:
"τον έδεσαν χειροπόδαρα" μας λέει
τον έσυραν παράμερα τον καταξέσκισαν
απάνω στους αγκαθερούς ασπάλαθους
και πήγαν και τον πέταξαν στον Τάρταρο κουρέλι".
Έτσι στον κάτω κόσμο πλέρωνε τα κρίματά του
Ο Παμφύλιος ο Αρδιαίος ο πανάθλιος Τύραννος

                                            31 του Μάρτη 1971


Λορέντζος Μαβίλης:  «ΛΗΘΗ»

 Καλότυχοι οι νεκροί που λησμονάνε
την πίκρια της ζωής. Όντας βυθίσει
ο ήλιος και το σούρουπο ακολουθήσει,
μην τους κλαις, ο καημός σου όσος και να ‘ναι.

Τέτοιαν ώρα οι ψυχές διψούν και πάνε
στης λησμονιάς την κρουσταλλένια βρύση.
μα βούρκος το νεράκι θα μαυρίσει
α στάξει γι’ αυτές δάκρυ όθε αγαπάνε.

Κι αν πιουν θολό νερό ξαναθυμούνται,
διαβαίνοντας λιβάδια από ασφοδίλι,
πόνους παλιούς που μέσα τους κοιμούνται,

Α δε μπορείς παρά να κλαις το δείλι,
τους ζωντανούς τα μάτια σου ας θρηνήσουν:
θέλουν–μα δε βολεί να λησμονήσουν. (Μάης 1896)

 
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

1.Αφού μελετήσετε και τα δύο ποιήματα να εντοπίσετε μία ομοιότητα όσον αφορά το περιεχόμενο  και το χώρο δράσης και τρεις διαφορές όσον αφορά την τεχνοτροπία  και τη στιχουργική των δύο ποιημάτων.
2. Επισκεφθείτε την πύλη για την Ελληνική γλώσσα και αναζητείστε στο ηλεκτρονικό λεξικό του Τριανταφυλλίδη  (http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/search.html?lq=%CF%8D%CE%B2%CF%81%CE%B9%CF%82&dq=)τις λέξεις Ύβρις, Άτη, Νέμεσις .  Στη συνέχεια ανακαλύψτε αυτό  αρχαίο ηθικό σχήμα μέσα στο ποίημα του Γιώργου Σεφέρη.
3.Aφού  επισκεφθείτε το σπουδαστήριο νέου ελληνισμού (http://www.snhell.gr/testimonies/content.asp?id=112&author_id=44) να βρείτε και να αντιγράψετε τη δήλωση του Σεφέρη κατά της χούντας. (28 Μαρτίου 1969)
3.Αφού επισκεφθείτε την ιστοσελίδα του περιοδικού «ως3»
( http://www.os3.gr/arhive_afieromata/gr_afieromata_giorgos_seferis.html)και διαβάσετε το άρθρο της Νόρας Αναγνωστάκη : «Ο ποιητής μου φορούσε κίτρινα πάνινα παπούτσια» αφιερωμένο στα εκατό χρόνια από τη γέννηση του ποιητή να διαβάσετε και κατόπιν να γράψετε στο φύλλο εργασίας ποιο παράπονο διατυπώνει ο ποιητής την επομένη της βράβευσής του με το Νόμπελ λογοτεχνίας
4.Αφού επισκεφθείτε την ιστοσελίδα(http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=146135) :και διαβάσετε το άρθρο του Γιώργη Γιατρομανωλάκη: «Ο ποιητής-πολεμιστής Λορέντζος Μαβίλης»
Να απαντήσετε με ποιόν ομηρικό ήρωα ταυτίζει τον ήρωα ποιητή ο αρθρογράφος και για ποιο λόγο;

                               

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου