Τον 2ο αιώνα
π.Χ., μετά την οριστική κατάληψη της Ελλάδας από τους Ρωμαίους, πάνω στα ίχνη
ενός αρχαίου προ-ρωμαϊκού δρόμου, ξεκίνησε η κατασκευή ενός από τους
σημαντικότερους δρόμους, που κατέληγαν στην πρωτεύουσα Ρώμη: της VIA
EGNATIA. Ο νέος δρόμος, η Εγνατία οδός διέσχιζε τη Βαλκανική χερσόνησο από
την Αδριατική ως τα Κύψελα του Έβρου ξεκινώντας από το Δυρράχιο και περνώντας
διαδοχικά από τη Λυχνιδό (Οχρίδα), Ηράκλεια, Βεύη, Πέλλα, Θεσσαλονίκη,
Αμφίπολη, Φιλίππους, Τόπειρο, Μαξιμιανούπολη και Τραϊανούπολη.
Αργότερα,
πιθανόν με τη μεταφορά της πρωτεύουσας από τη Ρώμη στην Κωνσταντινούπολη από το
Μεγάλο Κωνσταντίνο (330), κατασκευάστηκε η επέκτασή της από τον Έβρο μέχρι το
Βυζάντιο. Η Εγνατία οδός πήρε το όνομά της από τον ανθύπατο Μακεδονίας
Γναίο Εγνάτιο (Gneus Egnatius), που την κατασκεύασε. Όταν διερχόταν μέσα
από μεγάλες πόλεις το πλάτος της ξεπερνούσε τα 5
μέτρα Τον πλακοστρωμένο δρόμο διέτρεχαν υποζύγια ή
αραμπάδες -η κυκλοφορία γινόταν από αριστερά για να μην τραυματίζονται οι
ηνίοχοι από το καμτσίκι του αντιθέτως εποχούμενου- που έφθαναν στον προορισμό
τους σύντομα και με ασφάλεια βάσει της οργανωμένης οδικής σήμανσης.Η κατασκευή
της Εγνατίας οδού έγινε μεταξύ των ετών 146 και 100 π.Χ. (ή ίσως μέχρι το 120
π.Χ.), μετά την ήττα του βασιλιά της Μακεδονίας Περσέα στη μάχη της Πύδνας το
168 π.Χ.. Κατά τη διάρκεια της Ρωμαιοκρατίας υπήρξε αυστηρά via militaris
-στρατιωτική οδός. Έτσι, τη χαρακτηρίζει ο Kικέρων, ο οποίος τη διέτρεξε από το
Δυρράχιο ως τη Θεσσαλονίκη το 59/58 π.Χ. Ο μέγας ρήτωρ αναφέρει ότι η κίνηση
ήταν τόση από δύση προς ανατολή, ώστε αναγκάστηκε να επιστρέψει στη Ρώμη μέσω
Θεσσαλίας! Εκτός από στρατιωτική είχε και εμπορική σημασία, γιατί εξυπηρετούσε
τις συναλλαγές, καθώς συνέδεε πόλεις της Ιταλίας με τη Μακεδονία. Οι ταξιδιώτες
για να τη χρησιμοποιήσουν έπρεπε να έχουν ειδική άδεια, το «σύνθημα» (όπως
αναφέρεται σε επιστολή του Ιουλιανού). Την περπάτησαν ο Απόστολος Παύλος, ο
Kάσσιος και ο Βρούτος και πλειάδα προσκυνητών, που όδευαν προς τα
Ιεροσόλυμα..Το 1270 η Εγνατία οδός αναφέρεται ως συνδετικός οδικός άξονας
ανάμεσα στο Δυρράχιο και στην Κωνσταντινούπολη και μέχρι το 16ο αιώνα
χρησιμοποιείται βασικά ως εμπορικός δρόμος, που διακινούσε φυλές, θρησκεύματα,
κοινωνικές τάξεις, ιδεολογίες, ήθη, έθιμα, οικονομίες, νοοτροπίες, αντιλήψεις.
Πάνω στα ίχνη της αρχαίας Εγνατίας συναντιούνταν ομάδες από πραματευτές ή
συνηθέστερα βιοτέχνες, χωρικούς ή εργάτες, από τη Δυτική Μακεδονία, την Ήπειρο
και τη Θεσσαλία, που αναζητούσαν καλύτερους όρους ζωής. Πολλοί από αυτούς ήταν
οικοδόμοι και έφευγαν κατά συντροφιές, που περιελάμβαναν όλες τις σχετικές
ειδικότητες του χτίστη και του ξυλουργού. Μέσα στα πλανόδια αυτά σμήνη,
μπορούσε να ξεχωρίσει κανείς τους εποχιακούς εργάτες, αλλά και τους κατά
παράδοση επαγγελματίες ζητιάνους, τους κραβαρίτες.Σήμερα τμήματά της
αρχαίας Εγνατίας οδού σώζονται στην Αλβανία, στο κρατίδιο των Σκοπίων και στην
Ανατολική Θράκη, ενώ το μεγαλύτερο μέρος της παραμένει σε ελληνικό έδαφος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου